Træn dit fokus

Skrevet af Rikke Ravn

Ved at træne din evne til at fokusere på de rigtige ting, så kan du opnå flow. Det betyder at der kun er en tanke og en følelse som dominerer hos dig. Du er opslugt af øjeblikket, hvor du føler du er i fuldstændig kontrol. Du føler alt er muligt.

Et godt eksempel på en rytter som er fokuseret og i flow, er den belgiske rytter Gregory Wathelet. Under Longines Global Champions Tour i Paris i 2014 forbliver han i fokus selvom hovedtøjet er ved at glide af, under et spring. Da Gregory bliver ved med at fokusere på de rigtige ting, så lykkes det ham at gennemføre springbanen, endda uden nedrivninger.

Gregory Wathelet og hesten Conrad de Hus, hvor hovedtøjet er ved at falde af. Billedet er lånt fra https://www.globalchampionstour.com/news/2014/1110/bridleless-wathelet-becomes-an-internet-sensation/

 

Men hvad er så dette flow egentlig? Som beskrevet i det ovenstående, så er fokus noget der sker, når du er fokuseret, og er opslugt af øjeblikket. At du kan klare det hele. Men der er flere vigtige træk ved flow:

  1. Udfordring
    Du skal føle at du bliver udfordret, men du skal samtidig kunne tro på, at du har hvad der skal til for at klare det.
  2. Her og nu
    Du skal være fuldstændig fokuseret på øjeblikket. Du skal ikke tænke på, hvad der skete for 5 sekunder siden, eller bekymre dig om, hvad der kan ske om 10 sekunder.
  3. Handling = bevidsthed
    Handling og bevidsthed skal forenes. Det betyder at, hvad du end gør, tænker du, og hvad du end tænker, gør du.
  4. Stilhed
    Med dette menes der, at du skal putte din reflekterende selvbevidsthed i baggrunden. Du skal slå din indre kritiker fra. Du skal bare være til.
  5. Kontrol
    Du skal føle du er i kontrol. Du skal føle du er den eneste drivkraft bag alle dine handlinger i dette øjeblik. Der er ingen frygt eller tvivl. Der er bare ridning.
  6. Vilje
    Uanset hvad du gør, så skal du ville det. Det skal være en del af den du er, og hvad du vil have ud af livet.
  7. Tidløs
    Det føles som om tiden enten står stille eller går hurtigere, eller begge dele. Din oplevelse af tiden bliver ihvertfald betydelig ændret.

Det er sådan, at vi altid koncentrerer os. Men det er ikke sikkert det er det rigtige vi koncentrerer os om. Du kan dog vælge at fokusere, og du kan selv vælge at skifte dit fokus.

Du kan se på fokus som en lysstråle. Hvis du har brug for at fokusere på dine omgivelser, så udvider du din lysstråle. Hvis du derimod har brug for at fokusere på dig og din hest, så gør du lysstrålen smallere, og dermed kan du udelukke irrelevante detaljer.

Når vi ser på opmærksomhed, så er der både bredde og retning, hvilket vises i nedenstående tabel:

Figuren er inspireret af bogen Perfect Mind: Perfect Ride af Inga Wolframm

 

Hvis din opmærksomhed er alt for bred, så risikerer du at få for mange irrelevante informationer, og du kan så lettere blive distraheret. Men din opmærksomhed kan også blive alt for smal eller snæver, og så er risikoen derimod at du ikke får nok relevante informationer. Den optimale bredde for opmærksomheden afhænger af situationen.

Når du er i flow, eller er fokuseret på de rigtige ting, så kan du forbedre din præstation. Evnen til selv at vælge at fokusere på relevante informationer og udelade det irrelevante er en af forskellene på en god sportsudøver og en fremragende. Udover at din præstation kan forbedres, så kan du også mindske ængstelse og usikkerhed, da hjernen ikke kan fokusere ordentlig på flere ting af gangen.

Men hvordan opnår når du så flow? Der er flere forskellige ting, som kommer ind over opnåelse af flow:

  1. Du skal vide, hvad du skal gøre
    Du skal vide, hvad du skal gøre. Sæt de rigtige mål. Hav de langsigtede i baghovedet, og tænk mere på de kortsigtede procesorienterede mål. Hvad skal du gøre for at sikre, at dig og din hest kan præstere?
  2. Gør det udfordrende
    Du skal føle at det du gør, ligger lige uden for din komfortzone, og at du derfor bliver udfordret.
  3. Tro på, at du kan gøre det
    Det handler om opfattelsen af din egen evne. Er du forberedt, bør du føle dig sikker på dig selv. Hvis du stadig tvivler, så se på hvor langt du allerede er kommet, og hvilke udfordringer du tidligere har haft.
  4. Optimal ophidselse
    Du skal være i din optimale zone af ophidselse. Det vil sige, at du hverken skal være for anspændt eller for afslappet. Graden af ophidselse påvirker bredden af dit fokus. Hvis du er meget ophidset, har du et meget snævert fokus. Hvis du derimod er afslappet, er dit fokus mere bred.  At være fysisk klar, og i stand til at holde ens præstationsnerver under kontrol er en anden vigtig forudsætning for at kunne udvikle det rigtige fokus.
  5. Ingen distraktioner
    At være i flow betyder at du kun fokuserer på det som betyder noget, og intet andet. Dette kan dog være lettere sagt end gjort,og det kan derfor hjælpe at sige til din(e) forælder(e) eller træner, at du i øjeblikket arbejder på at fokusere, og de derfor ikke bør tale til dig medmindre det er nødvendigt. Multitasking fører nemlig ikke til bedre produktivitet eller præstationer!
    Det hele skal handle om dig og din hest, og du bør fokuserer på handlinger, ikke resultater.
  6. Beslut dig for at fokusere
    Du skal gøre det til en bevidst beslutning. Det fungerer som en påmindelse til dig selv om at få dig i den rette sindstilstand. Fokusering på det rigtige sker oftest ikke tilfældigt, men derimod bevidst.
  7. Centrerer dig selv
    Fokus på at afslappe din krop og trække vejret dybt, vil stoppe dine forstyrrende tanker samt tømme dit hoved. Dette giver dig mulighed for at starte med en ren tavle, og dermed at fokusere på det som er vigtigt i situationen.
  8. Brug et udløsende ord
    Du kan træne din krop til at reagere på et udløsende ord. Hvis du bruger et udløsende ord, som du selv vælger, sammen med at du vælger at fokusere på noget bestemt, så vil din krop efterhånden huske, hvad den skal når du bruger ordet. Det kan være en god idé hvis dit udløsende ord er specifikt i forhold til, hvad der skal fokuseres på.
  9. Brug en rutine
    Ved at have bestemte rutiner, som du bruger i forskellige situationer, kan du lære din krop at fokusere. En rutine handler om sikkerhed, og den hjælper dig med ikke at bekymre dig om, hvad der skal ske bagefter.
  10. Stol på din krop
    Du ved hvordan man rider. Du ved hvad du har sat dig selv til at gøre. Du har udviklet udløsere til at indlede det rette fokus. Nu skal du lade din krop gøre det den skal.

Når du mister dit fokus, for det sker nogle gange, så lad vær med at gå i panik. Men gør i stedet som du gjorde før: mind dig selv om dit mål. Vælg bevidst at fokusere igen. Centrerer din krop, brug dine udløsere og rutine. Og til sidst, så tro på dig selv og din hest.

Til sidst, så er det som med så mange andre ting, at du vil blive bedre til at opnå flow og fokus jo mere du træner det. Det kan derfor være en god idé hvis du nogle gange træner et sted, hvor der er forstyrrelser i omgivelserne. Dette kan gøre det nemmere for dig at fokusere i f.eks. stævnesituationer.