Jeg startede i august 2017 på Århus Universitet for at læse molekylærbiologi. Jeg har altid interesseret mig meget for kemi og biologi, og jeg kunne godt tænke mig engang at forske indenfor sygdomme og medicinering af dem, herunder er mit ønske engang at forske i kræft.

På gymnasiet gik jeg på bioteknologiretningen, hvor jeg havde bioteknologi på A-niveau, matematik på A-niveau, proces og levnedsmiddel på A-niveau og så havde jeg valgt at tage kemi på A-niveau også. Allerede i 2. G skrev jeg et forskningsprojekt, omhandlende en mulig kilde til at kurere malaria. Dette projekt skrev jeg udover min almindelige skolegang, fritidsarbejde og ridningen. Det krævede meget planlægning af hverdagen og weekenderne blev primært brugt på projektet også. Dog gjorde det også, at jeg ikke var i tvivl om, hvad jeg engang skulle ende ud med at arbejde med.

Efter jeg blev student i 2016, valgte jeg at tage et sabbatår, hvor jeg koncentrerede mig om Cracker og ridningen, for at have det i første prioritet og se hvor langt vi kunne nå på et år. Og så håbede jeg på, at vi kunne nå youngrider niveauet, for så havde jeg en mulighed for at blive optaget på elitesport på universiteterne – vi nåede youngrider niveauet og jeg følte i løbet af foråret, at jeg var klar til at komme på skolebænken igen, så jeg søgte ind på Århus Universitet og ind på molekylærbiologi. I juli fik jeg brev om at jeg var kommet ind på studiet og jeg kunne derfor ansøge om plads på AU elitesport. Da jeg rider på højeste nationale niveau for min årgang, blev jeg optaget på AU elitesport, og var derfor klar til at starte i august på skolen.

AU elitesport hjælper sportsudøvere med at kombinere sport og skole, hvilket også betyder at skolen bliver tilrettelagt, så jeg kan deltage i stævner i hverdagen, og jeg kan tage til udlandet for at starte, uden at gå glip af undervisningen – jeg kan bl.a. få optaget undervisningen eller få noter fra undervisningen, så jeg får ligeså meget ud af undervisningen som mine medstuderende.

At kombinere universitet og ridning kræver for mit vedkommende, at jeg er nød til nogle gange at undvære noget af det sociale, for at få det hele til at hænge sammen, men det er en beslutning jeg selv har taget. For udover skolen og ridningen, arbejder jeg også. Desuden kræver det også planlægning af hverdagen, for at jeg når det hele. Der er nemlig en del læsestof og en del opgaver til mit studie, som skal laves. Derudover har jeg en del obligatorisk undervisning, som jeg skal deltage i. Men det betyder bestemt ikke at jeg ikke har tid til at ride. Jeg bruger oftest tiden i toget til at lave lektier og forberede mig til dagen efter– jeg kører i tog i ca. 2 timer hver vej for at komme i skole, så når jeg kommer hjem fra skolen, kører jeg direkte ud for at ride og så laver jeg lektier igen om aftenen.

Det har ikke påvirket mit studie, at jeg rider i fritiden og omvendt har mit studie ikke påvirket min ridning. For mig er det super vigtigt at der er plads til begge dele, for jeg er virkelig glad for mit studie, men samtidig betyder Cracker alt for mig, så jeg vil ikke undvære det ene eller det andet. Cracker var med til at jeg gennemførte gymnasiet uden at blive ”træt” af skolen, og jeg tror også han er grunden til at jeg fungerer så godt på mit studie nu. For når jeg er ude ved ham, tænker jeg slet ikke over skolen eller noget andet, jeg lukker mere eller mindre alt ude og koncentrerer mig kun om ham. Det gør det også noget nemmere at komme hjem om aftenen, helt frisk og glad over en fantastisk ridetur og så gå i gang med lektierne igen.

Det er bestemt en mulighed at kombinere universitetet og ridning, det kræver bare planlægning og interessen i at få det hele til at fungere sammen.

– Emma Skov / Hooves brandambassadør