Find den rigtige motivation og hold den! – Rikke Ravn

For at kunne nå de mål du har sat dig (du kan læse mere om mål her), er det nødvendigt at du ikke mister din motivation.

Det er derfor vigtigt at du er opmærksom på, hvad der motiverer dig. Din motivation bør komme indefra. Du skal altså helst drives af din indre motivation… Det betyder at du arbejder for at nå dine mål, fordi du har lyst, synes det er spændende, samt for oplevelsens skyld. Du gør det ikke fordi der er nogle som siger at du skal gøre det. Din indre motivation gør at din træning bliver “leg”, og ikke arbejde. Derudover så vil din indre motivation bidrage til din kreativitet.

Din indre motivation består af tre delelementer: Selvstyring (autonomi), mestring og formål. Din indre motivation er selvstyrende, altså du kan handle efter dit eget valg. Dette betyder at du har en dyb følelse af fri vilje og et frit valg. Derudover så giver din indre motivation dig lyst til at blive bedre og bedre til det, som betyder noget for dig. Til sidst så bliver denne stræben efter at mestre det der betyder noget, knyttet til et højere formål.

Hvis du træner efter en form for belønning, som kommer udefra, så kan det få dig til at føle at din træning bliver en form for arbejde i stedet for leg. Din indre motivation bliver mindre, hvilket får blandt andet din præstation og kreativitet til at falde. Det gælder dog kun for de såkaldte betingede belønninger – hvis du gør dette, så får du det her. Dette skyldes at disse belønninger kræver at du skal opgive noget af din selvstyring. Dette er skidt, da en fornemmelse af selvstyring har en stor indvirkning på dine præstationer.

Belønninger er gode, når der er én lige vej til en løsning. Men da belønninger indsnævrer dit fokus, så gør de det svære for dig at se nye muligheder, i situationer, hvor der ikke kun er én løsning.

I blogindlægget omkring målsætning, blev der nævnt at du helst skal sætte dine egne mål. Hvis dine mål er blevet påduttet af andre, så kan det have nogle alvorlige konsekvenser. Især hvis målet er et resultatmål, så kan det blandt andet føre til uetisk adfærd.

Der er dog en belønningsform som har en forstærkende effekt på din indre motivation, og det er positiv feedback. Hvis denne feedback så fokuserer på noget specifikt, og hvis det handler om indsats og strategi i stedet for resultat, så virker det endnu bedre. En god, konstruktiv feedback hjælper dig desuden til at se, hvordan du klarer dig, og hvor du skal sætte ind for at blive endnu bedre.

Motivation er noget som kan komme og gå, men der er forskellige ting som du kan gøre, for at holde din motivation vedlige.
Én af de ting du kan gøre, for at blive ved med at være motiveret, er at stille dig selv dette spørgsmål hver aften: “Var jeg bedre i dag, end jeg var i går?”. Det kan også være en god idé at stille mere specifikke spørgsmål. Husk, at du ikke behøver at være fejlfri hver dag, men du skal kigge efter de små forbedringer, som vil være der hver dag.

 

 

En anden god ting, kan være at spørge dig selv om “hvad er min drøm?” i stedet for at sige “jeg har et problem”, når du støder på udfordringerne. Ved at spørge dig selv om, hvad din drøm er, så vækker du din indre motivation, og du begynder at tænke i handlinger.

Hvis du får et større kendskab til dine egne værdier, en forståelse og tro på dine egne erfaringer, samt bliver bedre til at bruge dig selv fleksibelt, så kan din indre motivation blive større. Dette skyldes at du bliver bedre til at få indsigter eller åbenbaringer, hvilket aktiverer din hjernes belønningssystem, og dermed giver dig indre motivation til at arbejde videre.

Det er en god idé at være opmærksom på, hvornår du bliver drevet af din indre motivation eller din ydre motivation. Til at hjælpe dig med dette, er der nogle forskellige spørgsmål du kan stille dig selv:

  • Hvad driver dig?
  • Hvornår kan du ikke bare lade være – og går til din opgave med begejstring?
  • Hvornår gør du noget for at tilfredsstille andre og få ros?

Som tidligere nævnt, så hænger motivation og målsætning tæt sammen, og det kan derfor være en rigtig god idé at arbejde med din motivation. Det er for at give dig selv de bedste betingelser for at nå dine mål.

Til sidst er her et citat fra Daniel H. Pink, som er forfatteren bag bestselleren Motivation – Den overraskende sandhed om hvad der motiverer os (2011):

Hvis du husker dig selv på, at du ikke behøver at være mester på tredjedagen, er det den bedste metode til at sikre, at du vil være mester efter 3000 dage.” – Daniel H. Pink

Citatet er i forhold til, at du bør spørge dig selv, om du var bedre i dag end i går. Derudover er det også en lille påmindelse om, at ting tager tid.

Næste indlæg vil handle om fokus, og hvordan du kan træne det.